PROGRAM NAUCZANIA KONFERENCJE PUBLIKACJE
O WOLNYM UNIWERSYTECIE WARSZAWY
Newsletter

  email:
  

2010-12-21
KREATYWNOŚĆ WYKLUCZONYCH

Paul Regnard, Iconographie Photographique de La Salpetriere, 1876

Na najbliższych Czytankach dla robotników sztuki będziemy kontynuowali socjologiczną analizę pojęcia kreatywności. Tym razem przyjrzymy się związanym z kreatywnością mechanizmom wykluczenia i w tym kontekście spytamy o jej możliwy subwersywny potencjał.

Choć kreatywność jest wszem i wobec postulowana, ćwiczona na przeróżnych warsztatach i szkoleniach, nie każdy jej rodzaj jest dostrzegany i wynagradzany. Co decyduje o tym, które praktyki zostają rozpoznane jako kreatywne i dzięki temu są opłacane? Czy złożone strategie przetrwania wypracowywane przez ludzi, którzy wypadli z rynku pracy, także można nazwać kreatywnością? Czy kategorie zaczerpnięte z neoliberalnego dyskursu da się zastosować do doświadczeń ludzi, którzy znaleźli się poza polem jego widzialności? Czy pojecie kreatywności da się jeszcze odzyskać dla krytyki społecznej? Czy wciąż posiada ono wywrotowy potencjał, w jaki wielu chciałoby wierzyć? O tym wszystkim porozmawiamy posiłkując się m.in. badaniami etnograficznymi Tomasza Rakowskiego.

PROWADZENIE
Anna Zawadzka

GOŚĆ SPECJALNY
Tomasz Rakowski

SUGEROWANA LEKTURA
Tomasz Rakowski, 'Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy. Etnografia człowieka zdegradowanego' , wyd. słowo/obraz/terytoria, Gdansk: 2009, rozdz. 'Wałbrzych - Boguszów-Gorce': PDF