PROGRAM NAUCZANIA KONFERENCJE PUBLIKACJE
O WOLNYM UNIWERSYTECIE WARSZAWY
Newsletter

  email:
  

2014-11-27
POLE SZTUKI JAKO FABRYKA SPOŁECZNA

Konferencja Wolnego Uniwersytetu Warszawy

POLE SZTUKI JAKO FABRYKA SPOŁECZNA.
PODZIAŁ PRACY, FORMY KAPITAŁÓW I SYSTEMY EKSPLOATACJI WE WSPÓŁCZESNEJ PRODUKCJI KULTUROWEJ
czas: 8 listopada 2014, g. 11-18.30
miejsce: Warszawa, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, audytorium pawilonu EMILIA (wejście od ul. Emilii Plater)
uczestnicy konferencji: prof. Hans Abbing (University of Amsterdam), prof. Luc Boltanski (École des hautes études en sciences sociales, Paris), Jean-Louis Fabiani (École des hautes études en sciences sociales, Paris) prof. Gregory Sholette (City University of New York), prof. Angela McRobbie (Goldsmiths, University of London), prof. Marek Krajewski (Uniwersytet w Poznaniu), dr Isabelle Bruno (Universite Lille), dr Pascal Gielen (University of Groningen)
prowadzenie konferencji i kierownicy merytoryczni projektu: Michał Kozłowski, Jan Sowa, Kuba Szreder
 
 
Zapraszamy do udziału w konferencji naukowej organizowanej przez Wolny Uniwersytet Warszawy w ramach szóstej edycji festiwalu Warszawa w Budowie. Konferencja będzie okazją do pierwszej publicznej prezentacji wstępnych wyników badań empirycznych 'Podział pracy oraz związanej z nią dystrybucji kapitałów społecznych i ekonomicznych w polu sztuk wizualnych we współczesnej Polsce', prowadzonych przez Wolny Uniwersytet Warszawy w 2013 i 2014 roku.
 

 

Uczestnikom oraz publiczności konferencji Wolny Uniwersytet Warszawy postawi zasadnicze pytanie: czy w przypadku pola sztuki możemy mówić o wyzysku? Wolny Uniwersytet Warszawy pole sztuki bada niczym fabrykę społeczną, która w specyficzny sposób organizuje podział pracy oraz systemy dystrybucji wypracowanych kapitałów (pieniędzy, kontaktów społecznych, prestiżu). WUW przyjmuje, że praca artystyczna odbywa się w sieciach kooperacji, które obejmują nie tylko artystki, ale też administratorów, asystentki czy kuratorów. Pomiędzy tymi kategoriami, a także wewnątrz nich, mamy do czynienia ze znaczącymi nierównościami, których istnienie jest już wiedzą powszechną. Właściwie każda obserwatorka czy uczestnik pola sztuki są świadomi, że bogactwo i prestiż artystycznych gwiazd sąsiaduje z biedą większości artystów czy zupełną niewidocznością rzesz anonimowych asystentek. 
 
Wolny Uniwersytet Warszawy nie poprzestaje jednak na diagnozie nierówności, a raczej zastanawia się nad jej przyczynami oraz strukturalnymi mechanizmami jej reprodukcji. Badanie systemów eksploatacji stara się wykazać, że bogactwo i prestiż niektórych powstaje kosztem biedy i anonimowości wielu. W takiej sytuacji pojawia się szereg pytań o to kto kogo eksploatuje, w jaki sposób ta eksploatacja przebiega oraz dlaczego eksploatowani się na tą sytuację zgadzają. Są to kwestie kontrowersyjne, szczególnie na polu sztuki, na którym dominuje ideologia artystycznego talentu, wedle której zwycięzcy symbolicznej konkurencji są kowalami własnego sukcesu, a jej przegrani są sami sobie winni. Uczestnicy konferencji poddadzą w wątpliwość zwyczajowe uzasadnienia istniejących nierówności, zadając fundamentalne pytanie o moralną ekonomię sztuki. Konferencja skupi się na polu sztuki, jednak rozważania WUW-u przyjmują szerszą perspektywę, zakładając, że systemy eksploatacji charakterystyczne dla produkcji kulturowej, są też symptomatyczne dla neoliberalnego kapitalizmu.

 

 
Konferencja będzie okazją do pierwszej publicznej prezentacji wstępnych wyników badań empirycznych 'Podział pracy oraz związanej z nią dystrybucji kapitałów społecznych i ekonomicznych w polu sztuk wizualnych we współczesnej Polsce', prowadzonych przez Wolny Uniwersytet Warszawy w 2013 i 2014 roku. Na podstawie badań powstanie raport o społecznych i ekonomicznych warunkach produkcji kultury w Polsce, który zostanie opublikowany pod koniec 2014 roku.
 
Kierownicy administracyjni: Szymon Żydek i Bogna Świątkowska
 
Zespół badawczy projektu: Krzysztof Bielecki (identyfikacja wizualna), Joanna Figiel, Mirosław Filiciak, Dorota Grobelna, Mikołaj Iwański, Anna Zawadzka
 
Inicjatorzy badań oraz organizatorzy konferencji: Wolny Uniwersytet Warszawy / Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana
 
Partnerzy: Fundacja Projekt: Polska, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, British Council, Ambasada Królestwa Niderlandów w Polsce, Ośrodek Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich Uniwersytetu Warszawskiego, Pracowania Badań nad Filozofią Francuską Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego
 
Badanie realizowane jest we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Obserwatorium Kultury