PROGRAM NAUCZANIA KONFERENCJE PUBLIKACJE
O WOLNYM UNIWERSYTECIE WARSZAWY
Newsletter

  email:
  

2009-12-11
NOWE STRATEGIE DLA KULTURY

znak: Janek Simon

Zjazd "Swoją drogą. Nowe strategie dla kultury" odbył się w dniach 11-13 grudnia 2009 roku w salach Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Wykłady i dyskusje dotyczyły alternatywnych strategii dla kultury i jej możliwych przekształceń // Przedstawiamy zapis wideo wszystkich wystąpień: LINK


-----------------------------------------------------------------------------------------


// zapowiedź:


Zjazd 11-13.12.2009: 
Trzydniowe spotkanie i dyskusje na temat alternatywnych strategii dla kultury i jej możliwych przekształceń

Obrady toczyć się będą między innymi wokół kwestii:
samozarządzania, współpracy z samorządami, manifestów, edukacji kulturalnej, języka debaty
o kulturze, praw autorskich i nowych form własności intelektualnej, instytucji sztuki, eksperymentów w działaniu, sceny artystycznej i gwarantowanego dochódu minimalnego. Dyskusję inicjować będą aktywiści, teoretycy i artyści
z Polski oraz goście z zagranicy, dzięki którym będzie można skonfrontować nasze doświadczenie i diagnozy z tym, co dzieje się w innych krajach.

Zaproszeni goście: Dave Beech, Agata Czarnacka, Roman Dziadkiewicz, Mirosław Filiciak, Alina Gałązka, Adrienne Goehler, Roman Kurkiewicz,
Aldona Machnowska-Góra, Lidia Makowska, Marcin „Duże Pe” Matuszewski, Netznetz.net, Open Music Archive, Piotr Rypson, Jan Sowa, Kuba Szreder,
Alek Tarkowski, Aleksandra Wasilkowska. Goście specjalni: Maciej Strzembosz, Maciej Nowak

PROGRAM
Zobacz szczegółowy program zjazdu: PDF
Wszystkie spotkania odbywają się w budynku BUW przy ul. Dobrej 55/66
w Warszawie.

UCZESTNICTWO
Obrady zjazdu są otwarte - zapraszamy wszystkich, którzy widzą potrzebę zmiany w organizacji kultury i uważają, że kultura jak inne dziedziny życia, powinna być bardziej demokratyczna, egalitarna, otwarta.

ORGANIZATOR ZJAZDU
Wolny Uniwersytet Warszawy

PARTNERZY
Teatr Dramatyczny, Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat, Creative Commons Polska, Stowarzyszenie Kultura Miejska, Spółdzielnia Goldex Poldex, korporacja ha!art 

WWW.REWOLUCJAKULTURALNA.PL
Zjazd zainicjowany przez grupę sygnatariuszy Manifestu Komitetu na Rzecz Radykalnych Zmian w Kulturze: LINK 


// PROGRAM:

11.12
PIĄTEK
BUW, UL. DOBRA 55/66
SALA 316
tłumaczenie symultaniczne
14.00-16.45 Samozarządzanie w kulturze, warsztat z Netz Netz (Wiedeń)
17.00-17.45 Eileen Simpson i Ben White przedstawią projekt Open Music Archive
18.00-18.45 There are always alternatives: czyli o konieczności pisania manifestów, Dave Beech (Londyn)
19.00-19.45 Dialog jako eksperyment, Roman Dziadkiewicz, Agata Czarnacka
od 21.00 Party dyskusyjne, eksperyment w działaniu, Roman Dziadkiewicz
Copyleftowy set didżejski, Open Music Archive
After Party, Maciek Sienkiewicz
Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat, Nowy Świat 63
 
12.12
SOBOTA
BUW, UL. DOBRA 55/66
SALA 256
tłumaczenie konsekutywne
11.00-12.45 Czy da się dialogować z władzą? / Niezależny projekt artystyczny za miejskie pieniądze? Alina Gałązka, Aldona Machnowska-Góra
13.00-14.45 Cała władza w ręce rad! Samorządność i samoorganizacja w kulturze, Jan Sowa, Piotr Rypson, Aleksandra Wasilkowska
15.00-16.45 Reforma instytucji sztuki. Ekonomia / Kultura,
Obywatelskie Forum Sztuki Współczesnej, Maciej Strzembosz, Maciej Nowak
17.00-18.45 Scena artystyczna i gwarantowany dochód minimalny, Adrienne Goehler, moderacja Kuba Szreder
 
13.12
NIEDZIELA
BUW, UL. DOBRA 55/66
SALA 256
11.00-12.45 Sezamie, otwórz się? O własności intelektualnej w kulturze, Alek Tarkowski, Marcin „Duże Pe” Matuszewski
13.00-14.45 Media niedoboru, czyli radykalny niedobór kultury, Roman Kurkiewicz, Mirosław Filiciak
15.00-16.45 Nauczyciel ignorant, Lidia Makowska
 
WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE:
COPYLEFTOWY SET DIDŻEJSKI
Romana Dziadkiewicza eksperyment muzyczno-artystyczno-klubowy,
czyli Open Music Archive (Londyn) w akcji + Maciek Sienkiewicz
CZAS: 11.12. (piątek), godz. 21.00,
MIEJSCE: Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat, Nowy Świat 63


// UDZIAŁ BIORĄ:
Dave Beech - członek Free Art Collective.
Znaczący uczestnik młodej londyńskiej sceny
artystycznej. Jego prace wystawiane są w całej
Europie i w USA, łącznie z Tate Modern. Regularnie
publikuje w Art Monthly i innych magazynach,
takich jak Untitled and Mute. Autor rozdziału
poświęconego piosence Leonarda Cohena I’m Your
Man w antologii Pop Fictions, będącej zbiorem
tekstów o utworach muzycznych występujących
w filmie. Inicjator posiedzenia Association of Art
Historians Conference, pod hasłem Upolityczniona
sztuka – teraz, które zostało opisane w specjalnym
numerze Third Text. Obecnie wykłada Sztuki
piękne w praktyce społecznej na Uniwersytecie
Wolverhampton. Dyrektor galerii Floating IP
w Manchesterze.
 
Agata Czarnacka (1981), filozofka, feministka
i tłumaczka, zajmuje się problematyką norm
w psychoanalizie i feminizmie.
 
Roman Dziadkiewicz urodził się w 1972 roku
w Opolu. artysta interdyscyplinarny, aktywista.
Autor tekstów krytycznych i teoretycznych.
Mieszka i pracuje w Krakowie.
 
Mirosław Filiciak (1976), medioznawca,
adiunkt w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej,
redaktor kwartalnika Kultura Popularna. Jego
zainteresowania ogniskują się na przecięciu
zjawisk kultury współczesnej i mediów cyfrowych.
 
Alina Gałązka - od kilkunastu lat związana
z Komuną Otwock. Członkini zarządu Stowarzyszenia
Klon/Jawor, współtwórczyni i redaktorka naczelna
portalu dla organizacji pozarządowych www.
ngo.pl. Działa na rzecz współpracy administracji
samorządowej i organizacjami pozarządowymi
jako Przewodnicząca Forum Dialogu Społecznego
(2008-09) i od 2004 aktywistka Komisji Dialogu
Społecznego, współpracujących z Biurem Kultury
m.st. Warszawy.
 
Adrienne Goehler - jedna z aktywnych
uczestniczek europejskich debat kulturalnych.
Była senator ds. Nauki, Badań i Kultury w Berlinie.
Studiowała Germanistykę i Romanistykę we
Fryburgu oraz Psychologię w Hamburgu. W latach
1986-1989 Adrienne pracowała jako zastępca
w Hamburskim Parlamencie jako część frakcji
kobiet w GAL (Grüne Alterative Liste). Przez 12 lat
kierowała Akademią Sztuk Pięknych (Hochschule
für bildendeKünste) w Hamburgu. W latach
2002-2006 kurator dla Hauptstadt Kulturfonds
w Berlinie. Autorka książki Verflüssigungen.
Wege und vom Umwege Sozialstaat zur
Kulturgesellschaft. Od 2006 pracuje jako
niezależny kurator i publicysta w Berlinie.
 
Roman Kurkiewicz - felietonista Przekroju,
autor programów radiowych w TOK FM (Pod
tytułem i Kurkiewy), wykładowca dziennikarstwa
w Collegium Civitas, UW, autor Klapsów polskich,
b. redaktor naczelny Przekroju (2002), pracował
w Gazecie Wyborczej, Życiu Warszawy, TVP, TV 4.
 
Aldona Machnowska-Góra - wiceprezeska
Stowarzyszenia Teatru Konsekwentnego, aktywnie
działajaca w Warszawie: pomysłodawczyni
Porozumienia Nowe Teatry Repertuarowe ENTER,
członkini prezydium Komisji Dialogu Społecznego
d/s Kultury. Z wykształcenia filolog klasyczny,
współtwórczyni spektakli i projektów Teatru
Konsekwentnego,dyrektor Ogólnopolskiego
Przeglądu Monodramu Współczesnego. Mąż, dwie
córki, pies, kot i dwa żółwie.
 
Lidia Makowska - ur. 1971. Kulturolożka,
ekspertka ds. polityki kulturalnej. Ukończyła
germanistykę na Uniwersytecie Gdańskim,
studiowała kulturoznawstwo w Heidelbergu
i Bremie oraz zarządzanie projektami kulturalnymi
w Brukseli (European Diploma of Cultural
Project Management). Od 2006 współinicjatorka
i prezeska Stowarzyszenia Kultura Miejska
w Gdańsku oraz – od 2008r. - redaktorka
prowadząca Portalu www.WRZESZCZ.info.pl
Działa na rzecz przemian społecznych, na styku
sztuki współczesnej z nowoczesną humanistyką,
edukacją obywatelską i kulturą przestrzenną.
Współzałożycielka i koordynatorka Indeksu 73,
ogólnopolskiej inicjatywy na rzecz wolności
twórczej i swobodnego dostępu do dóbr kultury,
gwarantowanych w art. 73. Konstytucji RP.
W 2008 r. prowadziła zajęcia na Uniwersytecie
Gdańskim oraz SWPS w Sopocie i w Gdyńskim
Uniwersytecie Trzeciego Wieku z zakresu
projektów społecznych i partycypacji
obywatelskiej. W latach 1997-2006 koordynowała
program współpracy międzynarodowej
w Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku.
oraz Sekretariat ARS BALTICA (2004-2009).
Członkini Zarządu European Forum of the Arts
and Heritage. (EFAH) w Brukseli (2004-2006),
działaczka Komitetu Inicjatyw Lokalnych
Wrzeszcz. W latach 2000-2008 współpracowała
z Przedstawicielstwem Komisji Europejskiej
w Warszawie przy ocenie wniosków z programów
PHARE i Cross Border Co-operation (CBC) oraz
z Funduszem dla Organizacji Pozarządowych
(komponent I: Demokracja i społeczeństwo
obywatelskie). Mieszka we Wrzeszczu,
gdzie prowadzi prywatny
Dom Pracy Twórczej na Dekerta.
 
Marcin „Duże Pe” Matuszewski - warszawski
MC i wokalista działający solo oraz w ramach
zespołów Senk Że i Masala, który może poszczycić
się również dokonaniami w dziedzinie freestyle’u.
Jest didżejem grającym alternatywno-klubowe
imprezy, zazwyczaj oscylujące wokół mash-up’ów,
pirackich remixów etc. Działa też jako promotor
koncertowy. Od początku swojej aktywności działa
na zasadzie self-managementu, partycypował też w
procesie wydawniczym każdego z 9 albumów
które udało mu się opublikować (ostatni to Cały
Ten Świat Masali wydany przez Open Sources).
Jest dziennikarzem radiowym - w Radiu Euro
można go usłyszeć w audycji Nadaje Się! (ponpt,
12:15 - 14:00) i we wtorkowym DJ Paśmie
(20:00 - 22:00). We wszystkich mediach stara się
przemycać niezależne formy muzycznej twórczości
(i przetwórstwa).

Maciej Nowak - krytyk teatralny, dziennikarz,
publicysta, kucharz, satyryk. Od roku 1983 publikował
na łamach miesięcznika "Teatr". 1988-1989 w redakcji
"Pamietnika Teatralnego". W latach 1990-1992 twórca
i redaktor naczelny "Gońca Teatralnego", a w latach
1994-2005 "Ruchu Teatralnego". Od 1997 do 2000
roku kierownik działu kultury "Gazety Wyborczej".
W latach 2000-2006 dyrektor naczelny i artystyczny
Teatru Wybrzeże, który w tym czasie stał się jedną
z najżywiej komentowanych polskich scen,
miejscem debiutów i sukcesów grupy młodych reżyserow:
Grażyny Kani, Agnieszki Olsten, Moniki Pecikiewicz,
Pawła Demirskiego, Jana Klaty, Wojciecha Klemma,
Grzegorza Wiśniewskiego, Michała Zadary.
Od roku 2003 dyrektor Instytutu Teatralnego
im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
Publikuje na łamach "Gazety Wyborczej"
 
Netznetz.net - pod tą nazwą kryje się rosnący zbiór
inicjatyw i artystów działających na wiedeńskiej
scenie nowych mediów. Działania grupy mają
na celu wzmacnianie sieci połączeń pomiędzy
samymi twórcami oraz ich publicznością
i otoczeniem społecznym. Netz Netz urodził się
podczas trzydniowego zjazdu w Kunstlerhaus
w październiku 2004r., kiedy w trakcie dyskusji
nad przyszłością cyfrowego Wiednia została
wygenerowana idea autonomicznego systemu
dystrybucji publicznych środków. Motto „Weź
ze sobą własne narzędzia“ stanowiło wezwanie
do wyjścia poza utarte nawyki, oraz pozwoliło
na wypracowanie nowych technik i strategii
horyzontalnych systemów organizacji pracy.
 
Open Music Archive to projekt, który
w zamiarze twórców sytuuje się w samym centrum
dyskusji dotyczącej kwestii autorstwa, własności
intelektualnej i swobodnej dystrybucji idei. Projekt
bada aspekty tak zwanej domeny publicznej, która
bazuje na wspólnotowej, społecznej własności
intelektualnej, składając się z dzieł, które należą do
całego społeczeństwa, nie posiadając prywatnego
właściciela. Brytyjskie prawa autorskie posiadają
dwa aspekty: kompozycja muzyczna i samo
nagranie chronione są niezależnymi zapisami.
Prawa te posiadają limit czasowy. W Wielkiej
Brytanii, prawa autorskie w dziedzinie literatury,
dramatu, muzyki czy prac artystycznych wygasają
w 70 lat po śmierci autora. Nagrania dźwiękowe
chronione są przez 50 lat od daty powstania.
Open Music Archive inwentaryzuje i udostępnia te
utwory, których prawa autorskie wygasły w celu
ponownej dystrybucji wśród szerszej publiczności.
Artyści Ben White i Eileen Simpson
zainicjowali swój projekt w celu odnalezienia
i zebrania muzyki, której prawa autorskie zostały
przedawnione. Duża część muzyki która wchodzi
w skład dóbr publicznych, jest w istocie powiązana
z mediami fizycznymi (np. płyty winylowe) przez co
pozostaje w archiwach prywatnych kolekcjonerów,
do których dostęp jest mocno ograniczony.
Open Music Archive ma na celu cyfryzację jak
największej ilości takich utworów tak, aby uwolnić
je od ograniczeń fizycznych kolekcji. Archiwum
udostępnia muzykę na zasadach otwartych
licencji, tworząc miejsce wymiany wiedzy
i materiałów.
 
Piotr Rypson - krytyk sztuki, historyk sztuki
i literatury, publicysta. Studiował archeologię
śródziemnomorską na Uniwersytecie
Warszawskim, gdzie doktoryzował się z tematu
staropolskiej poezji wizualnej. Główny Kurator
Zbiorów i Galerii w Centrum Sztuki Współczesnej
w Zamku Ujazdowskim (1993-1996). Redaktor
naczelny pisma artystycznego “Obieg”
w latach 1990-94. Kurator wielu wystaw, m.
in. Zbigniewa Libery, Magdaleny Abakanowicz,
Jarosława Modzelewskiego, Dicka Higginsa,
Andrzeja Dłużniewskiego, Marii Jaremy, Stefana
i Franciszki Themersonów oraz szeregu pokazów
zbiorowych. Autor 6 książek- m.in. Piramidy
słońca, labirynty (2002), Książki i strony,
Polska książka awangardowa i artystyczna
XX wieku (2000), Obraz słowa. Historia poezji
wizualnej (1989) i Krzysztof Wodiczko, sztuka
publiczna (1995), oraz ponad 200 artykułów,
esejów, tekstów w katalogach i recenzji
drukowanych w Polsce i zagranicą. Publikował
m. in. w “Baroku”, “Polityce”, “Odrze”, “Obiegu”,
“Magazynie Sztuki”.
 
Jan Sowa - ur. 1976. Studiował filologię
polską, filozofię i psychologię na Uniwersytecie
Jagiellońskim w Krakowie oraz na Uniwersytecie
Paris 8 w Saint-Denis. Doktor socjologii.
Współtwórca, długoletni Wice-prezes Zarządu,
a obecnie Przewodniczący Rady Fundacji
Korporacja Ha!art i redaktor Linii Radykalnej
w wydawnictwie o tej samej nazwie. Jest też
współtwórcą Spółdzielni Goldex Poldex. Pracował
jako dziennikarz w Polskim Radiu i kurator
w galerii Bunkier Sztuki w Krakowie. Jest autorem
i redaktorem kilku książek z zakresu psychologii,
socjologii i krytyki społecznej. Wydał zbiór
esejów Sezon w tatrze lalek (2003) i książkę
Ciesz się, późny wnuku! Kolonializm, globalizacja
i demokracja radykalna (2008). Opublikował
kilkadziesiąt tekstów w kraju i za granicą, m.in.
w Ha!arcie, Praesens, Lampie, Kresach, Krytyce
Politycznej, Gazecie Wyborczej, Philosophie
Magazine, Przeglądzie Anarchistycznym
i magazynie 2+3D. Pracownik naukowy Instytutu
Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Maciej Strzembosz - scenarzysta,
producent filmowy. Współautor scenariuszy filmów
Wojciecha Marczewskiego "Czas zdrady" i "Weiser".
Opublikował m.in.: Wojna Peloponeska (Znak, 1990)
oraz Arka Noego (Dialog, 2001)
 
Kuba Szreder - absolwent socjologii na
Uniwersytecie Jagiellońskim. Od lat pracuje
przede wszystkim jako kurator oraz twórca
interdyscyplinarnych projektów z pogranicza
sztuki, myśli i krytyki społecznej oraz politycznej
aktywności. Ma szerokie doświadczenie
w tworzeniu projektów w przestrzeni publicznej,
był kuratorem konferencji Otwieranie przestrzeni.
Lokalizowanie sztuki publicznej, która odbyła
się w Warszawie jesienią 2007 roku. Jako
autor i redaktor współpracuje z Obiegiem oraz
krakowskim wydawnictwem ha!art, w którym
wyszła współredagowana przez niego książka
Futuryzm Miast Przemysłowych. Obecnie kurator
Wolnego Uniwersytetu Warszawy.
 
Alek Tarkowski - koordynator projektu Creative
Commons Polska w Interdyscyplinarnym Centrum
Modelowania Matematycznego i Komputerowego
(ICM UW) na Uniwersytecie Warszawskim.
Członek zespołu doradców strategicznych przy
Prezesie Rady Ministrów. Współtwórca Projektu
Kultura 2.0, współautor bloga o tym samym
tytule oraz Alfabetu kultury 2.0 w Dwutygodniku.
Zajmuje się wykorzystaniem mediów cyfrowych,
alternatywnych modeli własności intelektualnej
oraz otwartych modeli współpracy w kulturze,
edukacji i nauce. Rowerzysta.

Aleksandra Wasilkowska - architektka,
absolwentka Wydziału Architektury na
Politechnice Warszawskiej (2003 r.) oraz
Ecole d’Architecture de Bretagne we Francji (2005 r.).
Pracowała we francuskim biurze R&Sie(n),
od 2006 r. prowadzi własną pracownię.
Autorka projektów takich jak m.in.:
Miasto Symbiotyczne - strategia miejska dla
Placu Defilad, Platforma - instalacja w Narodowej
Galerii Sztuki Zachęta, projektu Bezinteresowna
przestrzeń miejska (wraz z Krzysztofem
Żwirblisem), aranżacji wystawy Niezwykle Rzadkie
Zdarzenia / Dystrybucja Nooawangardy oraz
projektu wnętrza Centrum Kultury Nowy Wspaniały
Świat. Więcej: www.olawasilkowska.com