PROGRAM NAUCZANIA KONFERENCJE PUBLIKACJE
O WOLNYM UNIWERSYTECIE WARSZAWY
Newsletter

  email:
  

2010-11-16
JAK TWORZY SIĘ TWÓRCĘ. WYPARTE SEKRETY INDYWIDUALNEGO AUTORSTWA

Umberto Boccioni - Ja, My, Boccioni (1905-7)

Czytanki dla robotników sztuki to cykl seminariów w ramach Wolnego Uniwersytetu Warszawy. Na najbliższym spotkaniu krytycznie zbadamy te mechanizmy współczesnego świata sztuki, które tworzą i podtrzymują mit artysty-indywiduum.

Jednym z mitów głęboko wpisanych we współczesne pojęcie sztuki jest przekonanie o wyjątkowej pozycji artysty – genialnego twórcy, który jednym gestem przemienia w "dzieło" muszlę klozetową, kostki ze słomy albo wyrwaną z encyklopedii definicję. Francuski socjolog Pierre Bourdieu sugeruje, że mechanizmy wytwarzania sztuki, sztandarowego wytworu współczesnych społeczeństw, nie różnią się specjalnie od reguł rządzących magicznym uniwersum społeczeństw pierwotnych. Jak uczy nas antropologia: w poszukiwaniu prawideł "magicznego świata" należy przenieść krytyczne spojrzenie z magika na całą magiczną społeczność, a w naszym wypadku – przyjrzeć się całemu polu sztuki.

Na najbliższych Czytankach przedyskutujemy tezę Pierre'a Bourdieu, zgodnie z którą zarówno sam artysta, jak i jego "dzieło" są wtórne w stosunku do obiegu artystycznego – nie istnieją one bez muzeów, marszandów, kolekcjonerów, kuratorów, właścicieli galerii, historyków sztuki, publiczności, czasopism specjalistycznych, szkół artystycznych. Na historycznym przykładzie formowania się sztuki konceptualnej w Nowym Jorku w latach 70. XX wieku zadamy pytanie o to, kto, jak i dlaczego tworzy samego twórcę. 

PROWADZENIE
Kuba Szreder, Teresa Święćkowska

SUGEROWANE LEKTURY
Alexander Alberro, "Conceptual art and politics of publicity", str. 2 - 42: PDF
Pierre Bourdieu, "Reguły Sztuki. Geneza i struktura pola literackiego": PDF
Fragmenty: " Wytwarzanie wiary", str. 260 - 268, "Anamneza historyczna i powrót tego co stłumione", str. 443 - 449, "Społeczna geneza oka", str. 476 - 487

LEKTURA DODATKOWA
Serge Guilbaut, "Jak Nowy Jork ukradł ideę sztuki nowoczesnej. Ekspresjonizm abstrakcyjny, wolność i zimna wojna", str. 304 - 320